7 دلیل برای اینکه از بطری‌های پلاستیکی آب نخوریم

7 دلیل برای اینکه از بطری‌های پلاستیکی آب نخوریم

در روزمره و زندگی ما، هنگام پخت و پز و تهیه غذا، زمان‌هایی که در بیرون از محل زندگی خود و محل کار هستیم و ترددهای زیادی را انجام می‌دهیم، به آب نیاز داریم و برای برطرف کردن نیاز آبی بدن آب می‌نوشیم. گاهاً وقتی خارج از خانه هستیم و یا دسترسی به آب شرب در دسترس نداریم با مراجعه به فروشگاه اقدام به تهیه آب در بطری‌های پلاستیکی می‌کنیم و با نوشیدن و مصرف آب درون بطری نیاز آب بدن خود را تا حدودی برطرف می‌کنیم. خیلی از ما به بهداشت و سلامت خود بی تفاوت هستیم و یا اگر هم هواسمان باشد به رعایت یکسری نکات توجهی نداریم.

برای هر نهی کردنی باید علل منطقی و درستی ارائه داد. ما هم با 7 دلیلی که ذکر خواهیم کرد شما را قانع می‌کنیم که کمتر از بطری‌های پلاستیکی آب مصرف کنید.

7 دلیل برای اینکه از بطری‌های پلاستیکی آب ننوشیم:

1- هزینه بر بودن : روند تولید و بازیافت بطری‌های پلاستیکی بسیار هزینه بر است.

2- آزاد شدن مواد شیمیایی در آب : احتمال وجود مواد خطرناک بیس فنونال نوع آ و اس در آب

3- تماس با باکتری‌ها : باکتری‌ها عامل ابتلا به آنفولانزا و بیماری‌های دیگر است.

4- سرطان زا بودن : بسیاری از بطری‌های پلاستیکی حاوی یون‌های کروم و نیترات هستند.

5- آلودگی محیط زیست : تنها یک درصد از حجم پلاستیک ایجاد شده در دنیا بیش از یکبار بازیافت می‌شود.

6- تاثیر مخرب بطری‌های پلاستیکی بر سلامت زنان باردار : وجود مواد پلاستیکی و ترکیبات شیمیایی ناشی از آن که معمولاً در مصارفی همچون بسته‌بندی غذا به کار می‌رود، خطر وضع حمل زودرس در زنان باردار را بیشتر می‌کند.

7- بطری های پلاستیکی عامل افزایش ناباروری : پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند، ماده شیمیایی DEHP که در بطری های پلاستیکی و سایر محصولات بسته بندی شده با روکش های پلاستیکی وجود دارد، باعث کاهش تحرک اسپرم در مردان شده که این مساله باروری آن ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

آمار مصرف بطری‌های پلاستکی در جهان

جالب است بدانید پس از مصرف آب، بطری‌های پلاستیکی که دور ریخته می‌شود و خیلی مواقع وارد محیط زیست می‌شود حدوداً 100 تا 1000 سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند و جالب‌تر اینکه در هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی در سراسر جهان خریداری می‌شود و تا سال ۲۰۲۱ تخمین زده شده این میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که بحران زیست محیطی جدی‌ای را به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب که هر ساله نیم تریلیون بطری پلاستیکی فروخته و عرضه می‌شود که از این میزان چیزی کمتر از نصف این مقدار جمع‌آوری، بازیافت و دوباره در چرخه تولید قرار می‌گیرد. می‌توان گفت میزان تقاضا در هر ثانیه چیزی حدود 20 هزار بطری پلاستیکی در جهان است. در کشورهای غربی، چین و سایر مناطق آسیا و اقیانوسیه استفاده و تولید بطری‌های پلاستیکی افزایش یافته است.

پیشنهاد ما به شما

کاهش مصرف آب درون بطری‌های پلاستیکی و جایگزین کردن آن با دستگاه تصفیه آب در خانه، مخصوصا جهت جلوگیری هزینه خانوار برای کسانی‌که مصرف آب بطری‌های پلاستیکی(کوچک و بزرگ) جوابگوی مصرف خانوارشان نیست و هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند، با رعایت اصول خرید و کسب اطلاعات دقیق، یک دستگاه تصفیه آب در منزل تهیه کنید و روزانه از آب سالم و زلال آن که هم سبب حفظ سلامت بدن است و هم در هزینه‌های خود که در دراز مدت صرفه جویی می‌شود، بهره‌مند شوید.